بلاگ

۷نکته مهم برای تمیز کردن لوازم برقی در خانه!

 

یک خانم کدبانو همیشه در جست‌‌‌وجوی راه‌وروش جدیدی برای نظافت خانه خود است. هرکسی برای تمیز کردن، راهکار و تجربه خود را دارد و به روش خودش تمیزکاری می‌کند. البته اینکه روش شما کم زحمت تر اما پرفایده‌تر باشد خیلی مهم است. اینکه سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسید و کمتر خسته شوید، بهترین حالت است. نکته مهم‌تر این است که در انجام تمیزکاری مخصوصاً تمیز کردن وسایل برقی مواظب باشید به‌سلامت خود لطمه‌ای نزنید و از موادی استفاده کنید که آثار بدی برایتان نداشته باشد و تمیز کردن وسایل الکترونیکی به کار آیی و عملکرد دستگاه شما آسیب نرساند.

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که باکتری‌های خطرناکی درگوشی تلفن تولید می‌شود که  به خاطر تماس زیاد به‌راحتی به دهان منتقل می‌شود؛ بنابراین جرم‌گیری لوازم برقی از واجبات تمیزکاری برای خانم‌های خانه است.

چرا درست تمیز کردن وسایل برقی موضوع بسیار با اهمیتی است؟

  • وقتی حرف از تمیزکاری و جرم‌گیری لوازم برقی به میان می‌آید باید کمی حرفه‌ای‌تر و بامهارت عمل کنید. گاهی تمیز کردن وسایل برقی کمی سخت‌تر از سایر وسایل است؛ مثلاً شما برای تمیز کردن دستگاه تلفن یا پرینتر خود چگونه عمل می‌کنید؟ آیا اصلاً داخل ماشین ظرف‌شویی‌تان را تمیز می‌کنید؟ هواکش آشپزخانه شما پر از جرم و کثیفی است؟ احتمالاً تصور می‌کنید داخل ماشین ظرف‌شویی‌ یا لباسشویی‌تان کاملاً تمیز است؟ ظاهر دستگاه قهوه‌جوش، مایکروفر، آب‌میوه‌گیری و…شما برق میزند و هیچ لکه‌ای ندارد؟ تمیز کردن وسایل الکترونیکی شامل تمیز کردن وسایلی می‌شود که شاید هرگز فکرش را نمی‌کنید.
  • در مورد ماشین ظرف‌شویی هم همین‌طور است، شما ظرف‌های داخل آن را پس از تمام شدن مراحل شست‌وشو خالی می‌کنید و سپس درب آن را می‌بندید، در این صورت است که داخل آن فضای مرطوب و نمناک انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها فرصت رشد و تکثیر پیدا می‌کنند.
  • هواکش‌ها هم از آن دسته وسایلی هستند که اهمیت تمیز کردن وسایل برقی را یادآور می‌شوند؛ این وسیله معمولاً برای از بین بردن گردوخاک و هوای آلوده به‌کاربرده می‌شود اما اگر از جرم‌گیری و نظافت آن غافل شوید خطرساز خواهد شد.
  • داخل مایکروویتان چربی و باقی‌مانده غذا چسبیده و پاک نمی‌شود؟ آهک ته‌نشین شده داخل چای‌ساز رنگ چای شمارا کدر می‌کند و این برای شما خوشایند نیست، اما نمی‌دانید چگونه آن را از بین ببرید؟ داخل ساندویچ سازتان چرب شده و لکه‌های قدیمی به‌راحتی پاک نمی‌شوند؟ همه این‌ها شمارا کلافه کرده و نمی‌دانید چگونه جرم‌گیری لوازم برقی را با شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها انجام دهید که عملکرد و کارایی لوازم الکترونیکی‌تان آسیب نبیند؟
  • روی صفحه تلویزیون شما جای دست کودکتان دیده می‌شود؟ روی لب تاب گردوخاک نشسته و پیانوی شما دیگر آن جلوه و برق روز اول را ندارد؟ سوراخ‌های اتوی‌بخار شما رسوب گرفته و دیگر مثل قبل بخار را به بیرون نمی‌دهد و لکه‌های سفید ایجاد می‌کند؟ پس شما باید دست‌به‌کار شوید و همه این عیب و ایرادها را رفع‌ورجوع کنید.
  • خرید دستگاه یا قطعات الکترونیکی جدید همان‌قدر که هیجان‌انگیز است به همان اندازه دلهره نگهداری و تمیزکاری آن‌هم زیاد است. هر طور که از دستگاه الکترونیکی خود استفاده کنید به‌هرحال بعد از مدتی گرد‌وخاک و لکه‌های مختلف روی بدنه و یا داخل دستگاه الکترونیکی ایجاد می‌شود که نیاز به تمیزکاری و پاک‌سازی مداوم دارد. بدیهی است که در تمیز کردن وسایل برقی و قطعات الکترونیکی باید توجه بیشتری داشت.

     

    وسایل برقی سفید و سیلور را چطور تمیز کنیم؟

    آن دسته از لوازم‌خانگی که رنگ استیل یا سیلور دارند، خیلی زود لک می‌شوند. حتی گاهی بعدازاینکه با مایع شوینده و دستمال مرطوب آن‌ها را تمیز می‌کنید رَدِ دستمال روی آن‌ها باقی می‌ماند. شاید این‌یکی از مشکلات خانم‌های خانه‌دار در ارتباط با تمیز کردن وسایل برقی باشد. از طرفی تمیز کردن وسایل برقی سفید هم مشکلات مخصوص به خود را دارد. وسایل برقی سفید، پس از مدتی به دلیل تماس با نور، چربی، مواد غذایی و سایر مواد موجود در آشپزخانه به‌تدریج رنگ‌زردی به خود می‌گیرند. این تغییر رنگ تأثیری در عملکرد دستگاه ندارد، اما روی حال خوبِ کدبانوی خانه تأثیر به سزایی دارد. در ادامه به راهکارهایی در مورد تمیز کردن وسایل الکترونیکی سیلور و نقره‌ای اشاره می‌کنیم.

  • وسایل سیلور را درصورتی‌که روی آن‌ها گرد‌وغبار نشسته، یا لکه چربی به خود گرفته‌اند، ابتدا با مقدار کمی مایع شوینده یا محلول‌های جرم‌گیری لوازم برقی تمیز کنید.در این مرحله شما موفق شده‌اید لکه و کثیفی را از روی وسیله پاک‌کنید، حالا با یک دستمال تمیز و مرطوب بدون هیچ ماده پاک‌کننده‌ای روی سطح وسیله را مجدد پاک‌کنید. مواظب باشید حرکت دستتان به بالا به پایین باشد نه به‌صورت دورانی.
  • وسایل برقی سفید را با روش دستمال خیس و ماده شوینده مخصوص برای لکه‌زدایی و چربی زدایی تمیز کنید. اما اگر هاله زردرنگی که پس از مدتی روی آن‌ها دیده می‌شود برایتان ناخوشایند است این روش را به شما توصیه می‌کنیم. بهتر است ابتدا دستکش پلاستیکی دستتان کنید که دست‌هایتان آسیب نبیند. سفیدکننده، جوش‌شیرین و آب گرم را باهم مخلوط‌کنید. ابر یا اسفنج تمیز را به محلول آغشته کنید و محکم روی وسیله زرد شده بکشید و ۱۰دقیقه صبر کنید.پس از ده دقیقه وسیله را به‌خوبی بشورید یا درصورتی‌که عدم امکان شست‌وشو و آبکشی با پارچه یا اسفنج تمیز مرطوب خوب پاک‌کنید و بگذارید در معرض هوا خشک شود.اگر وسیله الکترونیکی شما هنوز به‌اندازه کافی سفید نشده است یک‌بار دیگر این کار را با افزایش میزان سفیدکننده و جوش‌شیرین نسبت به آب امتحان کنید.(نصف پیمانه مایع سفیدکننده، نصف پیمانه جوش‌شیرین،چهار پیمانه آب گرم)

 

قسمت بیرونی و دیواره های وسائل برقی را بعد از پاک کردن با دستمال مرطوب،به وسیله پنبه آغشته به الکل صنعتی؛ براق و تمیزکنید.

 

تمیز کردن اتو بخار و مایکرویو

لوازم برقی منزل مثل اتو‌های بخار، دستگاههای ماکروویو و… به مرور زمان گرد‌وخاک به خود میگیرند و یا با چربی غذا پوشیده می‌شوند و اصطلاحاً به خود جرم می‌گیرند. در این مواقع برای جرم گیری لوازم برقی از چه ترفندهایی باید استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.